Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

PKP Intercity: Zbliża się kres serii 754. “Nurki” zjadą z torów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
30-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
30-09-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
PKP Intercity: Zbliża się kres serii 754. “Nurki” zjadą z torów
fot. MS
PKP Intercity przyznaje, że nie planuje kolejnych zakupów taboru do obsługi tras bez sieci trakcyjnej i przy takich trasach oprze się na już zamówionych jednostkach. Przewoźnik zapowiada też, że z torów zjadą wkrótce, dzierżawione od Czechów, lokomotywy z serii 754.

PKP Intercity pokazało niedawno trasy dla hybrydowych jednostek z Newagu (przewoźnik czeka na dostawy 35 takich pociągów) oraz dla 22 lub 32 spalinowych jednostek, na których wynajem trwa aktualnie przetarg. Obszernie pokazujemy je w tym tekście. Dzięki prezentacji przewoźnika i ministerstwa dowiedzieliśmy się więc, że pociągi dalekobieżne mają w lepszy sposób obsługiwać np. Grudziądz, Gorzów Wielkopolski, czy po latach wrócić do Łomży czy Czaplinka.

To jednak nie koniec niezelektryfikowanych planów PKP Intercity, gdyż spółka ma także zamówionych 16 dwutrakcyjnych Gam w PESA Bydgoszcz, których produkcja trwa już w najlepsze - zamówienie to jest opóźnione w stosunku do pierwotnych założeń. W przypadku tych lokomotyw Intercity jak na razie nie chce jednak precyzować tego gdzie zostaną one skierowane. Prezes przewoźnika ujawnił tylko, że miałyby trafić do obsługi Augustowa czy trasy z Zielonej Góry do Warszawy przez Głogów, Leszno i Łódź.

Poza nowymi zakupami oraz chęcią wynajmu nawet 32 jednostek spalinowych, PKP Intercity samo posiada już park lokomotyw spalinowych, które prowadzą pociągi przewoźnika np. do Gorzowa Wielkopolskiego, Żagania, czy też w kilku rejonach na wschodzie kraju. Mowa dokładniej o starych, ale zmodernizowanych lokomotywach manerwowych SU4210 i SU4220 oraz jedynych w miarę nowoczesnych spalinowozach - a więc SU160, Gamach zakupionych w PESA Bydgoszcz.

Przerobionych SU42 PKP Intercity ma łącznie 23 sztuki - 10 jednostek SU4210 i 13 pojazdów 4220 zmodernizowanych przez FPS H. Cegielski, natomiast spalinowych Gam jest 14. Trzeba sobie jednak jasno powiedzieć, że zmodernizowane SU42 nie są prawdziwymi lokomotywami liniowymi - nie rozpędzają się do prędkości większej niż 90 km/h a do tego są dość awaryjne, dlatego trudno opierać na nich długofalową strategię rozwoju tras bez sieci trakcyjnej.

Własny tabor to jednak nie wszystko, bowiem PKP Intercity od dawna dzierżawi też tabor spalinowy do obsługi już realizowanych połączeń - mowa o 5 lokomotywach 754 Ceskich Drah oraz spalinowych zespołach trakcyjnych pozyskanych od SKPL Cargo - w tym przypadku Intercity dzierżawi zarówno stare SN84 - w liczbie 5 pojazdów jak i nowsze, sprowadzone do Polski niedawno SD85. Tych drugich Intercity użytkuje już aktualnie 12.

Popularne “nurki” a więc lokomotywy 754 powoli będą jednak zjeżdżały z polskich torów, bowiem jak przekazał nam podczas konferencji poświęconej “hybrydom” Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity, spółka chciałaby skończyć ich dzierżawę.

– Myślę, że z tej dzierżawy będziemy już schodzić, gdy będą się pojawiały lokomotywy hybrydowe. Trzeba sobie jasno powiedzieć, że to są też coraz bardziej awaryjne lokomotowy, które są też bardzo wyeksploatowane, stąd taka decyzja – mówił prezes Intercity.

Przypomnijmy, że wszystkie dwutrakcyjne Gamy mają trafić do Intercity w 1 półroczu 2027 roku.

Janusza Malinowskiego zapytaliśmy też ówcześnie, czy przewoźnik planuje jeszcze jakieś zakupy, którą pozwolą mu wesprzeć obsługę tras bez sieci trakcyjnej.

– W tej chwili plan w zakresie trakcji spalinowej jest oparty o lokomotywy, które mamy i te kontrakty, które są w realizacji. W zasadzie liniowego taboru nie planujemy kupić. Mamy ogłoszony przetarg na lokomotywy spalinowe, ale to są lokomotywy typowo manewrowe – przekazał nam Malinowski.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Stadler odwołuje się w przetargu na pociągi piętrowe dla PKP Intercity

Tabor i technika

FPS H. Cegielski o nowym wagonie dla PKP Intercity

Tabor i technika

FPS H. Cegielski o nowym wagonie dla PKP Intercity

inf. prasowa FPS Cegielski 25 września 2025

PKP Intercity o nowym wagonie FPS: To nie jest ich docelowy wygląd

Tabor i technika

PKP Intercity konkurencji się nie boi

Biznes

PKP Intercity konkurencji się nie boi

Łukasz Malinowski 18 września 2025

Zobacz również:

Stadler odwołuje się w przetargu na pociągi piętrowe dla PKP Intercity

Tabor i technika

FPS H. Cegielski o nowym wagonie dla PKP Intercity

Tabor i technika

FPS H. Cegielski o nowym wagonie dla PKP Intercity

inf. prasowa FPS Cegielski 25 września 2025

PKP Intercity o nowym wagonie FPS: To nie jest ich docelowy wygląd

Tabor i technika

PKP Intercity konkurencji się nie boi

Biznes

PKP Intercity konkurencji się nie boi

Łukasz Malinowski 18 września 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij